Trip naar Brownsberg.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu Trip naar Brownsberg.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu

Trip naar Brownsberg....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Madelon

17 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo


Ons vrije dag je jippie!! Eerst heerlijk uitgeslapen. 8 uur was ik wakker haha. Het tijdsverschil heeft toch wel invloed op je. Hopelijk gaat dat snel over en kan ik om me vrije dagen lekker uitslapen!! Maar natuurlijk ook werken aan me verslag voor school, want daar gaat het om!!

En vandaag is ook onze wasdag wat een belevenis weer zeg! Ik had toch verteld dat ik me eerste wasje draaide. Nou de wasmachine is dus stuk…hele overstroming in het huis. Hebben wij weer. Dus vrijdag heerlijk met de hand gewassen!! Wat ben je dan lang bezig zeg! Hoop dat de wasmachine snel gemaakt wordt, want anders wordt het nog een drama hahaha

Daarna naar de vreemdelingendienst geweest om ons visum te verlengen. Een hele toertocht op de fiets er naar toe. Ben er nu wel uit hoe het met de regels hier zit.
Toeteren: Ik wil voorrang
Toeteren: Ik geef voorrang
Toeteren: Pas op ik kom er aan!
Toeteren: Je fiets in de weg
Toeteren: Hé een Nederlandse meid
Lekker duidelijk hé! :)
Verder gaat het links fietsen me wel steeds beter af. Het enige is dat je met oversteken eerst naar rechts moet kijken en dan naar links.
Bij de vreemdelingendienst dachten we, we halen gewoon even een stempel en kunnen weer gaan. Nou mooi niet. We werden weer van het kastje naar de muur gestuurd. De één wilde ons geen stempel geven, omdat we een KV-visum hadden. En bij de KV-afdeling wilde ze ons geen stempel geven, omdat we binnen 3 maanden weer vertrekken. Maar ze hebben het voor ons geregeld. We moeten een verklaring van de school hebben en dan zouden we een stempel krijgen. Dus maandag nog een keertje er naar toe fietsen!!

De rest van de dag heb ik me een beetje voorbereid op de trip van zaterdag en zondag.

Zaterdag 14 februari en zondag 15 februari

Om half 7 de wekker gezet. Gauw een koude douche (ja warm water hebben we hier niet, het went wel hoor) genomen en ons klaargemaakt voor de trip. Om half 8 opgehaald door de taxi om bij een vriendin opgehaald te worden.
Dit was afgesproken tussen half 8 en 8 uur. Je kan het al raden dat werd dus kwart over 8.
Eindelijk ons gepropt in de meest mooie bus. Moet dit ons naar Brownsberg brengen, nouja dat zal vast wel lukken. Eerst de hele stad nog door geracet, want we moesten de gids en de bijrijder nog ophalen en het één en ander aan boodschapjes moest nog gedaan worden.

Eindelijk echt onderweg naar Browsberg, voordat we de bauxietweg naderen nog even een stop om wat te eten en te drinken. Dan kunnen we ons echt opmaken voor een ongeveer twee á drie uur durende rit die komen gaat.
De bauxietweg is erg slecht door de regen van de afgelopen dagen, daardoor gaat onze rit wat langer duren en zijn er nog meer hobbels en gaten. Je wordt echt goed door elkaar geschud, maar tegelijkertijd kun je wel genieten van de mooie natuur. Onderweg komen we verschillende kleine “dorpjes” tegen. Op het moment dat we afslaan om het laatste stuk te rijden naar Browsberg merken we dat de weg echt slecht wordt. De bergen op wordt al wat lastiger en als we Brownsberg oprijden blijven we zelfs staan en komen we niet verder en glijden we alle kanten op en dat met aan beide kanten een afgrond! Zie je het al voor je allemaal gillende meiden in de bus hahaha. Dus weer achteruit terug naar beneden en hup vol gas weer naar boven, maar helaas we blijven weer staan en je voelt de auto weer onder je glijden. Eindelijk mogen we eruit!! Wat waren we blij zeg! De auto de berg op en we konden weer verder, maar nog geen twee minuten later was het weer raak. Dit keer ging het iets beter en na nog tien minuten rijden waren we boven op de weg en hebben we kennisgemaakt met ons verblijf. Een open “verblijf” met aan drie kanten een muur en daar konden we onze hangmat ophangen en ons klaarmaken voor de eerste tocht naar de Leo-val en de Irene-val (twee watervallen)
Het was echt prachtig om dwars door de natuur naar te lopen. Heb ook erg veel foto’s gemaakt. Eerst gingen we naar de Leo-val, waren we net boven konden we weer naar beneden lopen pfff….Je moest echt oppassen waar je liep want het was behoorlijk glad en er was een kans dat we ook slangen tegen zouden komen. Daarna weer terug omhoog..en je raadt het al weer naar beneden, maar nu naar de Ireneval. Daar hebben we heerlijk genoten van een koude douche! (zie foto, als ik die erop krijg)
En toen kon de terug tocht weer beginnen, helemaal naar boven en het begon ook nog eens te regenen. Hebben wij weer. Het pad werd er niet beter op glad en modderig. Wat waren we blij toen we boven waren en wat voelde ik mijn beenspieren (heb er ook spierpijn aan overgehouden)
Boven wachtte er een heerlijke koude douche op ons en daarna een lekkere cassave soep met rijst. Die avond hebben we genoten van de Surinaamse Burgoe (rum) ;) en spelletjes gespeeld (pabo hé)
De overnachting in de hangmat was erg koud, ondanks dat je heel veel kleren aan hebt. Wel werd ik ’s ochtends wakker van de Brulapen en vogels met een prachtig uitzicht.
Een lekker ontbijtje gehad, spullen ingepakt en onze tocht konden we weer voortzetten. Ditmaal ging het echt dwars door de jungle richting de witte kreek. Onderweg zijn we verschillende dieren tegengekomen. Helaas niet de brulapen of slingerapen die we hoorden, maar wel vleermuisapen en verschillende soorten kikkers. Bij de witte kreek heb ik even een frisse duik genomen en van daaruit zijn we verder gelopen naar het Brokopondomeer.
Die tocht was een echte survivaltocht en angsten moest je niet kennen hoor. Door de kreekjes, door de modderpaden (je raad het al ben een keer goed gevallen) en dwars door de bush, bush omdat de weg versperd was.
Maar we zijn zeker beloond door de mooie natuur en door een giftige slang (ben de naam even kwijt). Aangekomen bij het Brokopondomeer was het wachten op de boot die ons naar Stone Eiland zou brengen. Het was zeker wachten want de boot kwam meer dan een uur te laat en dat in de warme zon. Nou ja toen maar vast de uitleg gehad van Remy over het Brokopondomeer. Het meer is groot ondergelopen dorp, wat nu als stuwmeer dient. De mensen die daar woonden hebben geholpen om dit te bouwen en zij zijn verhuisd richting de stad. Sommige mensen wonen in die dorpjes langs de bauxietweg.
Na een uur wachten arriveert eindelijk de boot. We zitten nog niet in de boot of het begint echt keihard te regenen, gelukkig duurt dit niet lang en hebben we nog prachtige foto’s kunnen maken.
Op het Stone Eiland hebben we heerlijk gegeten en vanuit daar vervolgende we onze weg terug naar Paramaribo. Onderweg zijn we nog gestopt bij een dorpje daar vierden ze Nieuwjaar. Dit was wel bijzonder om mee te maken. Een groot feest op straat met als klap op de vuurpijl natuurlijk vuurwerk. Even wat gedronken en onze weg vervolgd. Ik was blij toen we weer in Paramaribo aankwamen, want al dat hobbelen en geschud in de auto was ik wel zat.

Maandag weer begonnen met stage, was wel erg vermoeiend aangezien ik het weekend niet echt super heb geslapen. Wel was het leuk om alle kinderen weer te zien en te beginnen het begeleiden van de kinderen. Ik heb zeven kinderen die ik moet gaan begeleiden waarvoor ik een handelingsplan maak. Een handelingsplan houdt in dat je het “probleem” omschrijft en daar een activiteitenplan aan koppelt om aan dat probleem te werken. Ik zie bij mij kinderen dat ze niet alle letters kennen en ook de volgorde van de letters in woorden niet kunnen onthouden. Zo kan het woord tak – ak, mak of zak worden. Dit is heel verschillend bij de kinderen. Wel leuk om ze daarin te gaan begeleiden!

Ik mis jullie wel allemaal hoor!! Maar de verhaaltjes doen me goed en ik heb het elke dag nog zo druk dat ik weinig vrije tijd heb, dus dat is wel lekker!!


Liefs Madelon

Ps…heel veel plezier met de carnaval…en ik houd de foto’s op de site in de gaten. Dus jullie moeten je wel gedragen ;) geniet ervan!!

  • 17 Februari 2009 - 18:44

    Madelon :

    ps...ik word al wel lekker bruin hoor!! :)
    Heerlijk die zon!!

  • 17 Februari 2009 - 20:04

    Brigit:

    wat een lieverd in die hangmat.
    echt al wel veel gezien hoor super.
    hier is alles ook prima.
    de kroeg is al een stuk opgeknapt.
    nog steeds stof .
    knuffel van mij.
    blijf je volgen .

  • 17 Februari 2009 - 20:06

    Papa:

    Wat leuk om dit allemaal te lezen en je schrijft zo makkelijk.Je heb met Mama al via de msn veel uitgewisseld over hoe het hier thuis is en wat wij doen.Madelon ik vind het super dat je dit meemaakt en er ook zo van geniet.
    Groeten Mama en Papa

  • 18 Februari 2009 - 07:32

    Nicole:

    Heeej!!

    Bij dat soort wegen moet je het raampje dicht houden of niet? Anders kom je helemaal rood de auto uit! ;)
    Fijn dat de regen over is! Succes met je RT-kindjes!

    Liefs!

  • 18 Februari 2009 - 10:02

    Henriëtte:

    Hoi Madelon,
    Wat leuk om je belevenissen te lezen.
    Geniet ervan. We blijven je volgen.

  • 18 Februari 2009 - 11:52

    Astrid:

    Hej Nichie!

    Hoe is het daaro in Suriname? Zoals ik je verhalen lees heb je het er aardig naar je zin. Vooral de busreis naar Browsberg was zeker wel spannend... maar achteraf natuurlijk ook wel heel leuk. In Nederland komen we niet verder omdat we in de file staan en daaro kom je niet verder omdat je vast in de modder zit ;-) Natuurlijk ook heeeeel veel succes met je stage... Ik (en Johan ook hoor) blijf je zeker volgen!

    Liefs Assie

    P.S. Jammer dat je nie meedoet met carnaval, de roodkapje pakjes zijn erg leuk. We zullen je wel even een foto sturen!

  • 18 Februari 2009 - 15:39

    Ellen:

    Hoi meis! Super he wat je allemaal meemaakt! Ook erg leuk om die foto's te zien! Blijf genieten zou ik zeggen!! Doen wij dat weer van jou verhaaltjes!! Dikke kus!

  • 18 Februari 2009 - 19:20

    Natasja:

    Leuk om te lezen!!!!
    Succes met de kids op school!

    Blijf je volgen!!

  • 18 Februari 2009 - 19:59

    Jeroen:

    hallo madelon

    leuk verhaaltje is tog wat anders dan hier in nl
    veel plezier nog daaar en we blijven je volgen
    nog twee daagjes en dan carnaval.

    gr jeroen en veel plezier nog daarzo

  • 19 Februari 2009 - 17:13

    Dennis:

    Hey Madelon,

    Leuk man al die stoere verhalen over je avonturen! Ik hou ze in de gaten. Zet je er nog wel wat meer foto's op? :D


  • 19 Februari 2009 - 18:56

    Tante Betty:

    lieve Madelon,

    je hoort nog van mij

    xxx Betty

  • 20 Februari 2009 - 17:23

    Willem En Joke:

    Dag Madelon!
    Alles goed? Foto's zijn leuk, maar we missen die grote zwarte man! groetjes!

  • 22 Februari 2009 - 14:49

    Francis:

    ha die mad
    eindelijk je verhaal gelezen gaaf zeg wat je meemaakt. zou nog wel meer foto's willen zien.
    heb je al leuke knullen ontmoet vraagt floris?
    veel liefs

  • 23 Februari 2009 - 08:32

    Helma:

    Hallo Madelon.

    Leuk om je verslag te lezen. Heb even wat tijd over , even ontspannen. Erg druk geweest met de verbouwing. Veel plezier nog.

    Groetjes Helma René en de kids

  • 23 Februari 2009 - 11:42

    Patrick:

    Hoi Madelon,

    Wat een leuke verhalen allemaal. Het heeft je niet altijd meegezeten he! Geniet vooral van alle dingen daar.

    P.s. Leuke foto's trouwens.

    Groeten Patrick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Madelon

Actief sinds 22 Dec. 2008
Verslag gelezen: 13826
Totaal aantal bezoekers 61014

Voorgaande reizen:

20 Januari 2009 - 26 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: