Carnaval en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu Carnaval en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu

Carnaval en stage

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Madelon

23 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

ja, ja daar is weer een berichtje!!

De afgelopen week stond vooral in het teken van stage en in het weekend natuurlijk de carnaval hier.
In deze week heb ik op stage mijn zeven kinderen begeleid en geobserveerd. Op die manier ben ik achter gekomen wat nu het probleem is en waar ik ze de komende vijf weken in ga begeleiden.
Wat me opvalt is dat de kinderen veel moeite hebben met het opschrijven van letters/woorden/zinnen als dit wordt gezegd. Ze zijn gewend om het over te nemen en worden zich niet bewust van datgene wat er staat. Op auditief gebied hebben de kinderen de meeste problemen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat ze klanken “b” en de “d” of de “a” en de “aa” door elkaar halen of zelfs niet kunnen onderscheiden.
Ook met rekenen komen bij veel kinderen dezelfde problemen naar voren. De kinderen weten vaak niet echt wat ze doen. Voor veel kinderen is het te abstract (houd in dat ze een som opkrijgen bijv. 5 - 3, maar geen idee hebben wat het betekent en wat ze ermee moeten doen)
Als het concreter is, bijv. je hebt vijf snoepjes in je hand je eet er twee op. Hoeveel heb je er dan nog over? Ligt dit dichter bij hun belevingswereld en op die manier is de kans groter dat ze het snappen en gaan begrijpen. In de klassen zijn ze hier al wel mee bezig, maar voor deze kinderen gaat het allemaal te snel en kunnen zij het niet oppikken.
De komende weken ga ik dus hard aan de slag met deze kinderen! Ik heb er zin in!

Wat is er nog meer gebeurt de afgelopen week.:

Maandag 16 februari
Maandag moest ik weer naar de Vreemdelingendienst en dit is ook gebeurt nadat ik eerst verdwaald was. Ook zo lekker handig. Ik had met Diewer afgesproken bij de rotonde waar we al eerder waren geweest. Maar ja dan sla je een verkeerd straatje in en kom je al gauw ergens anders uit. Gelukkig was de directeur van Diewer zo aardig om ons bij elkaar te brengen. Wat een gedoe zeg, maar ik heb nu mijn stempel en kan tot 25 april blijven!!! :)
En vandaag even gebeld met Floris, die was jarig. Ook de rest even gesproken!! Leuk hoor!
Hoe gaat het met je hamster?? Verzorg je hem goed?? Vast wel wel!!

Dinsdag 17 februari
Maaike was ziek en ben ik alleen naar stage geweest. Had ik de hele dag veertien kinderen over de vloer. Dat is op zich niet erg hoor! Maar ze hebben allemaal individuele begeleiding nodig en leiden elkaar allemaal af. Dus als je er zes tegelijk hebt en binnen een half uur moet alles af en elk kind moet je apart helpen dan is dat best lastig. Gelukkig heb ik nog wel wat toetsjes kunnen doen en ben ik wel wat meer te weten gekomen.
Die dag had ik ook nog een lekke band. Gelukkig kon ik de band op stage op pompen ben ik gauw naar huis gefietst en thuis was de band weer bijna leeg. Dus maar even onze Jopie (de fietsenmaker) gebeld en die kwam de volgende ochtend om 7 uur langs om mijn band even te plakken. Wat fijn toch weer!!

Woensdag 18 februari
Woensdagochtend even rustig thee zetten, kom je op de kamer schiet er een muis voor je langs. Oh wat schrok ik zeg. Waar zal die muis blijven???/
Nu is er wel een muis weg, want die lag dood in de ventilator van onze huisgenoot. Gelukkig niet bij mij! Hopelijk komen we nu geen muizen meer tegen! Ik vond mijn kakkerlak ervaring al erg genoeg (was vorige week die heb ik met deo, stoffer en blik verwijderd en bij de buren over de schutting gegooid). Wat een vieze beesten zijn dat zeg!

Met de directrice hebben Maaike en ik afgesproken om vrijdag naar school te gaan. Normaal is dit onze vrije dag, maar er is dan Carnaval en tja dat wil ik natuurlijk niet missen!!

Donderdag 19 februari
Vandaag was een rustig dagje. We hebben vrij weinig kunnen doen op stage. De meeste kinderen hadden allemaal repetitie. Dus we hebben veel in de kasten gekeken naar al het materiaal wat aanwezig is. Hopelijk kunnen we daar wat mee, maar het meeste wordt toch echt zelf maken. Knippen, plakken en tekenen! Hahaha
’s Avonds ben ik nog met Maaike, Diewer en Suzanne wezen eten bij Zus & Zo. Was echt super lekker. Ik had een heerlijke hartige taart met brie, tomaat en sla..hmmmmm!!

Vrijdag 20 februari
Nee he, regen en dat nu er carnaval is op school. Dat viel dus letterlijk in het water. Er zou een optocht zijn van de kleuters en de kinderen van groep 3 en 4. Dit ging dus niet door. Maaike en ik moesten toen een uurtje les geven in groep 5. De leerkracht was ziek. Daarna hebben alle leerlingen op de school gegeten (nasi, bami, roti of patat). Heerlijk en dat om half 10! Wij hebben ons niet laten kennen en ook maar een lekker bordje gegeten.
Na dat alle kinderen het eten ophadden werd de muziek gestart en hebben ze van 10 tot 11 alleen maar gedanst. Jeetje wat kunnen die kinderen dansen!! Pff en daar sta je dan als Hollander tussen hahaha. De kinderen vonden het wel leuk en daar gaat het om!

Zaterdag 21 februari
Eindelijk vandaag kon ik uitslapen!! Nouja uitslapen 9 uur was ik wakker! Heerlijk ontbeten buiten in de zon. Toen nog even voor school bezig geweest. Me zwemspullen gepakt en van 12 tot 3 heerlijk wezen zwemmen en zonnen. Ben nu wel een beetje verbrand, dat moet ik dan maar even voor lief nemen. Wordt vast een mooi kleurtje! (en al jaloers ;) )
’s Middags met Maaike, Diewer, Suzanne, Tina en nog een aantal Belgische studenten naar de optocht in de stad geweest. Wat een drukke bedoeling zeg. De optocht zelf is niet heel groot, maar wel veel muziek. Er waren maar 4 praalwagens en daar tussen allemaal dansende groepen en een groep die muziek maakte. Was echt super mooi!!
Maar ik mis de carnaval in Vaassen wel hoor, want het is hier echt heeel anders!!

Na de optocht wat gedronken bij het ’t Vat en daarna heerlijk Hollands pannenkoeken gegeten hmmm!!! Dat was echt een heerlijk gezellig en ontspannen dagje. Echt vakantiegevoel.

Zondag 22 februari
Een dagje om weer uit te slapen, dit keer lukt het echt niet en om 7 uur was ik al wakker. Maar even gelezen en toen uit bed gestapt voor een lekker ontbijtje.
Deze dag stond helemaal in het teken van school en daar heb ik me dan ook 100% voor ingezet. Heb vast mijn handelingsplannen opgesteld en activiteiten/opdrachten bedacht die ik de komende weken met de kinderen ga doen.
Dus maandag kan ik als het goed is met een goede voorbereiding rustig beginnen.

De komende week wordt dus weer volop stage. Van het weekend staat voor mij weer helemaal in het teken van tripjes. Wat vervelend toch allemaal.
Zaterdag ga ik samen met Diewer en de Belgische studenten naar Berg en Dal voor een actief dagje. Zondag is een heerlijk relaxed dagje in Braamspunt!
Wat het allemaal is en hoe ik het ga beleven lees je weer in mijn volgende verhaal!!

En jullie moeten wel berichtjes voor mij blijven plaatsen hoor!! :)

Dikke kus!!

  • 23 Februari 2009 - 18:48

    Brigit :

    wat leuk je even gezien te hebben.
    super om die kinderen wat te leren.
    hier is alles prima
    lekker genieten daar
    gr Alfred en Brigit Jorg knuffel van ons.

  • 23 Februari 2009 - 19:03

    Gerard:

    Madelon het was weer super om je verhaal te lezen.
    Gezellig zo'n muis in huis dan weet je meteen wat Lex en ik op je kamer zochten dat was de hamster van Floris hopelijk heeft deze geen jongen gekregen.Grapje

  • 23 Februari 2009 - 19:04

    Francis:

    hey, zie op de foto dat je beetje verbrand bent.
    wel uitkijken hoor!
    leuk om je verhaal te lezen dikke x fran

  • 24 Februari 2009 - 02:42

    De Carnavalvierders!:

    Hoi meisje! Hoe is de carnaval daar! Hier weer super! WE missen je wel! kusjes!

  • 24 Februari 2009 - 08:11

    Lau, Anita En Remco:

    Ik (Anita) ben best een beetje jaloers op je hoor. Ik wil ook zon!!! Maar wat een verschil he? 4 praalwagen. Hier hadden we een hele lange optocht en het begon nog te regenen ook.
    Wat goed van je dat je op zondag je behandelplannen hebt opgesteld. Hoop dat je je gestelde doelen behaalt.
    Denk nog eens aan ons als je weer in de zon zit te ontbijten.

  • 24 Februari 2009 - 18:02

    Japie:

    nou je vermaakt je dus prima daar zo te lezen ;)
    moet er wel ff voor gaan zitten hoor,foi wat ene verhalen haha
    ma wel leuk om te lezen hoor!
    carnaval hier is alweer bijna voorbij nog 1 avondje (gelukkig)
    en dan weer lekker het ouwe ritme oppakken :P
    hey lonnie ik ben benieuwd naar je verdere verhalen dus binnenkort doe ik wel weer ff berichtje!
    have fun!

    kus japie

  • 24 Februari 2009 - 19:27

    Natasja:

    Weer een mooi verhaal om te lezen!!
    Geniet maar weer van de stage en de tripjes.... wat is het leven toch zwaar daar! hahahaha!

    tot het volgende bericht!

  • 25 Februari 2009 - 03:17

    Mart En Martijn:

    tering dat kriebelt

  • 25 Februari 2009 - 03:20

    Ellen!:

    Hoi liefie, het is nu 5.20uur. Het is de laatste carnavalsnacht en mart en martijn hebben hun hoofd kaal geschoren echt waar! Dat kriebelt dus...! Ik mis je steun in deze tijden! Xje

  • 25 Februari 2009 - 03:21

    Ellen!:

    Hoi liefie, het is nu 5.20uur. Het is de laatste carnavalsnacht en mart en martijn hebben hun hoofd kaal geschoren echt waar! Dat kriebelt dus...! Ik mis je steun in deze tijden! Xje

  • 25 Februari 2009 - 03:22

    Adjudant Erwin:

    alaaf

  • 26 Februari 2009 - 14:42

    Lieke:

    Hee Madelon!

    Je maakt veel mee zeg, erg leuk! Fijn dat je toch daar ook Carnaval hebt. Hoe moest het anders, als jij een jaar geen Carnaval zou kunnen vieren;) Volgens mij zou dat niet goedkomen;) Super dat je na dat gedoe met je visum in Nederland nu lekker daar aan het genieten bent, have fun!

    Liefs Lieke

  • 26 Februari 2009 - 18:59

    Joost Kieft:

    Goed om te lezen dat je het nu zo naar je zin hebt! Groeten aan alle surinamegangers!

  • 27 Februari 2009 - 07:00

    Hanne:

    Hoi Madelon,
    Zoals te verwachten was valt het allemaal reuze mee! Geniet vooral ook van alle aparte dingetjes die je in Nederland niet hebt! Zoals het weer, de mentaliteit en de relaxte levenswijze daar. En uiteraard van de kindertjes!
    Groetjes vanuit een druilerig Nederland

  • 02 Maart 2009 - 09:57

    Judith:

    Hee meis!
    Zo te horen heb je het helemaal naar je zin! En dat carnaval doen we hier gewoon volgend jaar over! Dat komt goed.
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen! xx

  • 02 Maart 2009 - 19:52

    Pr. Daniël & Fam.:

    Alaaf Madelon,
    Zo te lezen heb je het erg naar je zin. We genieten van de belevenissen die je mee maakt. Hier gaat het ook goed. We zijn de carnaval weer doorgekomen.Het was erg leuk en één groot feest.Je was toch aanwezig met de hollandse avond ( ik had je boerinnenpakje aan).
    Heel veel groetjes van ons!!

  • 03 Maart 2009 - 19:57

    Willem &Joke:

    Wat lezen we nu: Een boerenmeid uit Vaassen bang voor Beestjes?
    En nou blijk je ook al niet zelf je band te kunnen plakken. Ik ben bang dat je niet geschikt bent voor de survivorserie van discovery "Jane"!

    Pas op jezelf,
    Groetjes, W&J

  • 04 Maart 2009 - 07:43

    Martijn:

    Eej meisie,

    alles goed daar in Suriname. Hier is alles goed lekker weer en heel veel plezier gehad op carnaval. Alleen zoals je al las m'n wilde haren kwijt.
    Nog steeds leuk op stage?

    nou hoor graag snle van je

    Greetz Je neefie

  • 10 Maart 2009 - 20:02

    Suus,daan,kids:

    hey meid,
    Hoe is die? Heb je je kaplaarzen niet meegenomen? Zo te horen wordt het ploeteren om van je stage naar huis te komen.
    Hopelijk heb je snel weer een goed verhaal te vertellen.
    Veel succes! Groetjes.

  • 11 Maart 2009 - 13:42

    Nicole:

    Madelon! Is het tussen de regen nog wel elke keer lekker weer? :) Ik hoop het maar!!
    Hier begint het een beetje lente te worden! De zon schijnt!! :)

    Knuffel!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Madelon

Actief sinds 22 Dec. 2008
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 61118

Voorgaande reizen:

20 Januari 2009 - 26 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: