Afsluiting stage en Blance Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu Afsluiting stage en Blance Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu

Afsluiting stage en Blance Marie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Madelon

15 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk weer een verhaaltje!
Maandag 6 tot woensdag 8 april waren voor ons (Maaike en ik) de laatste stagedagen!
Op 6 en 7 april heb ik de laatste toetsen gedaan met de kinderen, zodat ik de handelingsplannen kon afronden. Alle kinderen hebben een vooruitgang geboekt in de afgelopen 6 weken dat ik ze begeleid heb. Niet alle vooruitgangen zijn even groot, maar dat kun je ook niet verwachten. Wel ben ik blij dat alle kinderen een stapje vooruit hebben gemaakt en hopelijk worden ze de komende tijd daarin verder begeleid door de leerkrachten en de rt-leerkracht. Doordat ik per kind een handelingsplan heb opgesteld en deze ook heb overhandigd aan de school, kunnen zij wel bekijken waar het kind is en waar nog aangewerkt moet worden.
Die dinsdag hebben we met de kinderen ook nog even echt afscheid genomen. Voor alle kinderen hadden we een klein cadeautje en een kaartje waarop we iets persoonlijks voor ieder kind hadden geschreven over de afgelopen tijd. Ook hebben we met de kinderen cake versierd met slagroom, hagelslag en andere snoepjes. Vonden ze echt geweldig om het zelf te mogen doen en natuurlijk op te eten. We hadden ook dropjes, maar dat vonden ze toch niet echt lekker haha.
Was echt super om op die manier de stage af te sluiten.
Woensdag 8 april was voor de kinderen de laatste dag, ze kregen hun rapport en om 9 uur gingen ze weer naar huis. Voor de leerkrachten was er nog een gezamenlijke afsluiting waar wij ook bij mochten zijn. Er was een hele paasmaaltijd pfff en dat om 10 uur al. Een voorgerecht, salade met vis. Een hoofdgerecht met rijst, pom, kippastei en groente en als dessert een stukje cake. Nou de rest van de dag hoefden wij echt niet meer te eten. Heb ook niet alles op kunnen eten hoor, was zoveel. Snap niet dat ze dat hier weg kunnen krijgen om die tijd.
Op donderdag 9 april hadden we nog een eindgesprek met de directrice en zij was zeer tevreden over ons. Ze was blij dat de communicatie tussen ons en de leerkrachten goed verliep en dat wij ons volop hebben ingezet de afgelopen periode om de kinderen te begeleiden.
Voor haar hadden we nog twee foto’s als cadeau. Op de ene foto stonden allemaal kleine fotootjes van onze stageperiode en op de andere foto van de excursie met de vierde klas. Die vond ze echt geweldig en gaat in haar kantoor ophangen. Ben benieuwd!!
Wel raar hoor. Nu heb ik vakantie en kom ik niet meer terug op de stageschool. Hopelijk komen de volgend jaar ook studenten stage te lopen, zodat ik die kan volgen. Ben wel benieuwd hoe de school zich gaat ontwikkelen de komende jaren.

Ohja woensdag middag/avond ben ik ook nog dolfijnen wezen spotten! Echt zo gaaf, zulke mooie dieren zijn dat! Echt geweldig! Heb ook mooie foto’s komen misschien op de site en anders zien jullie ze wel een keertje als ik weer terug ben!

Blance Marie
Afgelopen weekend zijn we (Maaike, Suzanne, Judith, Mariëlle en ik natuurlijk) vier dagen naar Blance Marie geweest. Vrijdag begon onze tocht richting Nickerie. Nog geen half uur onderweg lekke band. Nu al en nog wel op een “normale” verharde weg. Dus dat leverde al weer even vertraging op. Na ongeveer een rit van vijf uur, waar we ook nog eens de polder van Suriname hebben gezien. Ja, je gelooft het of niet, maar het leek net echt de polder allemaal weilanden met een heleboel koeien. Echt een heel raar gezicht! Hahaha. Maar na die vijf uur kwamen we aan in Nickerie en op de plek van bestemming waar we verder zouden gaan met de boot. Euhhh de boot + bootsman is al weg dus we moeten maar even twee uur wachten wordt er gezegd. Wat de bootsman weg??!! Tja die dacht dat we niet meer kwamen dus is die maar gegaan met een andere groep. Hebben wij weer, daar twee uurtjes gewacht, was er gelukkig een andere bootsman die ons wel weg wilden brengen. Na 2,5 uur varen naar Apoera, met een prachtig uitzicht, stopten we eerst nog bij een huisje. De bootsman moest even overleggen of hij daar kon overnachten. Daarna nog een klein stukje doorgevaren naar onze plek. Wij waren natuurlijk wat later door alle vertraging, dus je kunt het misschien al raden. Ook onze slaapplek was al weggegeven. Dit ga je toch niet menen, omdat we wat later zijn! Dus we baalden natuurlijk behoorlijk.
De bootsman overlegd met de mensen waar hij zou gaan slapen, daar overnachten wel vaker toeristen. En wij mochten daar gelukkig ook vier dagen verblijven! Nou we hadden ons geen betere plek kunnen wensen! Heerlijk we konden slapen in bedden en we hadden een eigen wc en douche met voldoende water. De douche bestond uit grote emmers water en een klein bakje waarmee je het water over je heen moet gooien. Hebben we dat ook een keer meegemaakt! Het gezin was echt super aardig en gastvrij, ontvangen met een lekker kop thee! Daar waren we ook wel aan toe na deze lange rit! Daarna ons geïnstalleerd op de kamers en daarna konden we gaan genieten van een heerlijke maaltijd. Onze gids (volgens mij meer kok dan gids) kon wel heerlijk koken. De eerste avond rijst, met kouseband en witvis gegeten. Nou toen was het ook al wel tien uur, dus zijn we maar vroeg ons bedje ingegaan met een volle buik.

Zaterdag 11 april
Wat heerlijk niet gewekt worden door een wekker, maar door de brulapen! Wat een geluid kunnen die produceren zeg, maar wel super! Vandaag gaan we naar de Blance Marie vallen. Hiervoor zijn we ook grotendeels gekomen hoor! Om acht uur werden we opgehaald door een man die ons naar de Blance Marie vallen brengt. Een rit van 2,5 uur voor de boeg! Na een tien minuten rijden hoorden we al een raar geluid! Remschijven zitten vast, nee hé! Hebben wij weer eerst gister al, al dat gedoe en nu begint de dag weer zo! Achja dan maar even een rondje lopen door Apoera. Ook leuk hoor zo ’s ochtends vroeg al die dierengeluiden die je dan hoort en de vele Nederlanders die je tegenkomt die ook naar Blance Marie gaan! Dat wordt dus een drukke dag daar!
Na ongeveer drie kwartier konden we dan echt gaan vertrekken. De rit viel mee totdat we kwamen bij een brug, waar een hele rij auto’s voor stonden. Wat nu?? Auto met een wiel door de brug gezakt. Nou als je de brug ziet kun je dat ook wel geloven. Ik ben er maar lopend over heen gegaan samen met Suzanne. Mariëlle heeft een poging gewaagd, maar die zakte naar de eerste twee stappen al door een gedeelte van de brug. (Mam, maar goed dat je er niet bij was) Op zich had de brug nog wel een goed frame hoor, maar de auto’s moesten precies over de planken heen rijden, anders zakten ze met een wiel door een gat. Maar lopend ben ik goed aan de overkant gekomen! Je zult straks lezen hoe de terugweg is verlopen ;)
Eenmaal over de brug was het nog ruim een half uur rijden tot we bij de plek van bestemming aankwamen. Wat een auto’s zeg! Wat vooraf gezegd is wordt ook waargemaakt er komen het paasweekend zo’n 400 toeristen naar Blance Marie pfff. Maar met volle moet lopen wij richting de waterval. Na zo’n kwartier lopen geniet ik van een prachtig uitzicht op de waterval! Echt zo groot, maar zo mooi! En tja dan kijk je naar beneden en zie je zoveel mensen! Gelukkig hebben we nog een plekje weten te vinden op de rotsen en kan ik dan eindelijk een frisse duik nemen. Heerlijk genieten van het mooie uitzicht, de zon en tja ook al het gekwebbel van de andere mensen. Dat was wel heel jammer, maar goed dat neem ik dan maar voor lief. Het is wel super om dit te zien (zie foto’s)
Na een paar uur gezeten te hebben bij de waterval vertrekken we weer richting de auto. We willen graag voor de grote groep uit weer weg zijn, om niet nog een keer te hoeven wachten bij de brug. Dit keer verloopt de terugreis prima ook het stuk over de brug!
’s Avonds daar nog even een filmpje gekeken en toen lekker naar bed. Nou ja, kon nog niet gelijk slapen werd gebeld door Ellen! Echt super leuk!! Heeeel gezellig gekletst en ik ga de foto’s nog bekijken dus je hoort via de mail wel van me!! Hahahaha! De volgende keer ben ik er ook weer bij hoor bij de Hemel! ;) Heb geloof ik wel weer wat gemist hahaha!

Zondag 12 april
Gisteravond hadden we besloten om naar de kerk te gaan! Het is Pasen en ik wil het wel een keertje mee maken. Uiteindelijk gaat dit niet door, omdat het dan niet mogelijk is om nog een kreekje op te varen om zeeotters te zien en naar een indianendorpje te gaan.
Dan maar om tien uur op de boot richting de kreek. Het was ook vandaag weer heerlijk weer. Dus volop genieten op de boot en lekker bruin worden!
Het is echt genieten, zo prachtig die natuur en we hebben geluk we zien zeeotters (heb er ook nog één op de foto weten te krijgen) Ook hebben we nog wat andere dieren gezien (leguaan, toekan en nog wat andere vogels)
We waren op tijd terug bij het huis, dus wij dachten we gaan zo nog naar een indianendorpje toe. Niet dus, dat gaat niet meer lukken volgens de gids en onze bootsman was er vandoor. Dus de hele middag gelegen in de hangmat en tegen half vijf kwam de bootsman weer terug. We gaan nog even verderop zwemmen in de rivier bij zandbanken, prima gaan we morgen nog even langs een indianendorpje. In de rivier onze haren even gewassen is toch wat gemakkelijker dan onder de douche emmertjes over je hoofd gooien. Tegen zes uur zijn we weer terug gegaan, waar al eten voor ons klaar stond. Dit keer was het wel wat minder smakelijk, maar goed toch het één en ander opgegeten om beleefd te zijn. (Ben toch nog goed opgevoed)
’s Avonds op tijd naar bed, morgen vertrekken we om acht uur met de boot weer richting Nickerie om daar weer met de auto naar ons huisje terug te keren.

Maandag 13 april
Om zeven uur me bedje uit om de spullen te pakken, te eten en om acht uur te vertrekken. Dit wordt wel wat later half 9. Maar dat ben ik ondertussen wel gewend. Het eten is om kwart voor acht klaar de afgelopen dagen was dit brood en een eitje. Dit maal is het een vermicellisoep met aardappel en kip. De gids dacht ons een stevige maaltijd te geven, zodat we onderweg geen honger zouden krijgen. Nou dit kregen we echt niet weg om dat tijdstip hoor! Dus onderweg krijgen we echt nog wel honger!
Nog even goed afscheid genomen van het gezin, we mogen altijd weer komen echt zo lief!
Dan eindelijk de boot in. Eigenlijk hadden we met de gids en bootsman afgesproken om nog langs een Indianendorp te gaan en dit is inderdaad langs een indianendorp. We zijn er niet gestopt om er echt even aan te gaan. Maar goed nu waren we wel om elf uur weer in Nickerie, waar de chauffeur van de auto nog even op zich laat wachten, maar gelukkig is die er tegen half twaalf en kunnen we vertrekken naar Paramaribo! Onderweg nog even gestopt bij een supermarkt om wat broodjes en lekkere dingen te halen. Anders halen we Paramaribo natuurlijk nooit. Tegen vier uur waren we weer in Paramaribo en wilden we eten gaan afhalen bij Serinah, maar helaas een zondag dus gesloten. Het wordt uiteindelijk ’t Vat, een bord patat met kandra (vis). Ook erg lekker hoor!

Nu nog anderhalve week te gaan, voordat ik weer naar jullie toe kom! Is wel een gek idee, maar ik kijk er nu ook wel naar uit. De komende week staat in het teken van afscheidetentjes en nog een aantal laatste dingen kopen om mee te nemen. Volgende week ga ik met Maaike nog vier dagen op trip en dan kan ik me koffer al weer gaan pakken! Nou ja niet alleen een koffer ook een doos, want niet alles gaat in mijn koffer passen erg hé! Hahaha
Maar jullie moeten nog wel berichtjes op de site blijven plaatsen hoor, want die blijf ik nog lezen totdat ik vertrek!

Liefs en een hele dikke kus Madelon!!
Ps. Mis jullie allemaal wel hoor!
Ps. Mijn vliegtijden zijn ook veranderd! Ik heb nu al 3 uur vertraging en hopelijk blijft het daarbij!
Ik vertrek nu de 25ste om 22.10 uur en kom de 26ste om 12.20 aan op Nederlandse bodem…dus het wordt allemaal weer ietsje later!

• 15 April 2009 - 14:00

Diewer:

ey ey,

ik houd jullie verhalen nog goed in de gaten hoor..:)
    Ik wel iets gemist zo te lezen.
    hahah jullie hebben een leuke reis gehad en wat jammer van de drukte zeg. het was te voorspellen natuurlijk.
    Ik heb aan jullie gedacht al die tijd. Jammer dat we de reis niet samen hebben kunnen maken, maar jullie hebben een mooie tijd gehad daar. Ik kijk nu al uit naar de foto's.
    ow en ik heb natuurlijk ook foto's van mijn reis gemaakt.. maar ach 3 vliegvelden spotten is toch iets heel anders.
    meiden geniet nog van de laatste 2 weken.

liefs
    van jullie reis maatje

• 15 April 2009 - 14:04

Natasja & Co:

Hoi hoi,

Leuk dat je de stage zo kon afsluiten!!! Heb de kaart vandaag gekregen! lief!!!!
    Geniet nog even van de tripjes en tot binnenkort!!!
    Een knuffel van ons 4-en

• 15 April 2009 - 15:54

Ellen:

Hoi Meis! Dat was wel een superleuk paasweekendje zeg! En een gezellig afsluiting op je stage wat wil je nog meer! ;-) Nou blijf nog even lekker genieten, want voor je het weet ben je weer thuis! (wat wij natuurlijk helemaal niet erg vinden!!) Kus El

• 15 April 2009 - 18:40

Lau, Anita En Remco:

Lieve, lieve Madelon. Allereerst heel erg bedankt voor je kaartje. Wat een verrassing!! Heb je belevingen natuurlijk weer gelezen en ben erg benieuwd naar alle foto's straks. Tot gauw!!

• 15 April 2009 - 20:57

Mama En Papa:

Hoi Madelon,

Oeps, ben blij dat ik niet over die brug hoef was vast erg hoog of diep daaronder.....
    Geniet nog maar lekker ff daar van de laatste twee weekjes.

liefs kus ons

• 16 April 2009 - 15:05

Nicole:

Bedankt voor jullie kaartje! Over anderhalve week alweer naar huis, zo wat gaat dat snel! Geniet er nog maar goed van!! Liefs, Nicole

• 16 April 2009 - 18:49

Tina:

Woooooooooooow Woooooooow!
    Diewer.. wat is je email??
    Liefs :)

Madelon.. GOOOOOOOO!

• 17 April 2009 - 20:31

Daan,Suus & Kids:

Hey Madelon,
    Wat een verrassing een fotokaart uit Suriname heel erg leuk, bedankt! Kunnen we je al opgeven voor de Suriname Express (i.p.v. de Peking Express) Geniet er nog effe van voordat je het weet ben je weer in Voassen! Daniël, Suzanne, Marit & Anniek

• 19 April 2009 - 15:54

Francis:

ha meis nog 7 nachtjes... we tellen af. missen je heel erg tot gauw dikke knuf
    fran en je neefjes

• 21 April 2009 - 16:26

Jeroen:

mooi verhaal madelon en schitterende foto's van die waterval
    groeten jeroen
    alvast een fijne terug vlucht gewenst
    en we spreken mekaar snel weer