De Hammam en de vogeltjesmarkt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu De Hammam en de vogeltjesmarkt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu

De Hammam en de vogeltjesmarkt

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Madelon

29 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Heerlijk weekend!! (20 tot 22 maart)
Nou ja ik moet wel hard aan het werk voor school. Volgend jaar is het laatste jaar en loop je een WPO-stage (soort LIO). Daarvoor moet je op drie scholen solliciteren. Dus dit is het weekend van het schrijven van sollicitatiebrieven! Nog een heel gedoe zeg pfff! Maar het is gelukt.
Verder was het een zeer rustig weekend! Waarin ik vrij weinig andere dingen hebben beleefd! Nog wel even gezwommen en weer een beetje bijgekleurd.
De komende week staat weer helemaal in het teken van stage en daar heb ik me dan maar weer even goed op voorbereid!

Maandag 23 maart
Het kost me enige moeite om uit bed te komen en dat na zo’n relaxed weekend! Toch lukt het om, om kwart over 7 op de fiets te zitten. Maaike gaat vandaag ook weer mee naar stage, wel net zo gezellig!
De dag begint op stage met het Surinaamse volkslied (nog steeds zonder vlag, deze is voor dat wij kwamen omver gereden). Op stage heb ik fijn met de kinderen gewerkt! Ze gaan nu echt vooruit! Verder was het wel een rustig dagje, nog even naar het internetcafé geweest en de laatste hand gelegd aan de sollicitatiebrieven, zodat die woensdag verstuurd kunnen worden.

Dinsdag 24 maart
Deze dag verloopt niet veel anders als de maandag. Weer op de fiets na stage, het volklied en de kinderen begeleiden. ’s Middags nog wel weer even de stad in geweest. Een heerlijk broodje gegeten en nog geshopt! Nog weer wat souvenirtjes gekocht, ook voor mezelf!! :)
’s Avonds waren we door de leerkrachten (Ellen en Sjouke) uitgenodigd om te komen eten bij Sarinah’s. Daar kwamen alle studenten bij elkaar die ook bij de voorbereiding in Schoorl waren in september. Echt wel een gezellige avond. Gezellig gekletst met een paar meiden van de andere Pabo (jaja alleen maar meiden). Ellen en Sjouke hielden eerst een mooie speech waarin ze vertelden dat ze toch wel heel trots zijn op ons!! Wat we hier toch allemaal doen en wat we bereiken! Dat is toch weer mooi meegenomen!
Daarna konden we heerlijk genieten van een lekker buffet wat op tafel werd gezet. Rijst, bami, kip, loempia’s, salade, groente heerlijk!! Een gezellige avond!

Woensdag 25 maart
Vandaag op stage een dag vol repetities voor de kinderen, dus ons rooster klopt niet helemaal. Wij zijn zo flexibel geworden dus we passen ons wel aan! Ik zie nu bij de kinderen niet alleen resultaat bij mij, maar het komt nu ook terug in de klas. Ze hebben nu ook succes bij sommige lessen of repetities. Wel is het belangrijk dat ze begeleid blijven worden en niet alleen buiten de klas, maar de leerkrachten misschien in de klas ook wat meer aandacht gaan besteden aan de zwakkere kinderen. De RT-leerkracht geeft dit ook aan en is hier al wel mee bezig om ze te helpen en zelf voorbeelden te geven. Dus hopelijk gaat dit in de toekomst ook werkelijk gebeuren!
Deze avond ben ik weer uit eten geweest, dit keer bij Suzanne thuis met Tina, Maaike en Diewer. Wel zelf gekookt en afgewassen hoor!! Heerlijke nasi met een lekkere salade erbij om een beetje gezond te doen. De saté saus die is hier echt heerlijk!! Gemaakt van echte pinda’s, dus dat zal ik wel gaan missen in Nederland!

Ohja wat ik bijna vergeet is dat ik vandaag echt ontzettend veel post heb gekregen!! Wow zeg echt veel!!
Heb kaartje gekregen van:
Natuurlijk papa, mama en Lex (mooie foto’s erbij, maar het wordt echt wel heel anders bij ons achter het huis pfff moet straks wel even wennen denk ik!)
- Bert, Liesbeth, Jesse en Jorn (Jongens ik neem de hangmat mee naar Nederland dus als jullie willen kunnen jullie nog wel een nachtje blijven)
- Nicole hahaha wat een nice kaartje!! Thanx echt super leuk hoor.
- Judith, je moet me niet te veel in de gaten houden op de site hoor ;)
- Hanne en Huub, een kaartje uit Oostenrijk wel bijzonder ook die komen hier aan!! De sneeuw kennen ze hier niet hoor! Snappen ze niks van!
- Diny en Leo, leuk hoor ook al die berichtjes op mijn site, had geen kaartje verwacht!
- Gert en Annet, wat leuk een kaartje van jullie. Had ik echt niet verwacht dus een totale verassing. Wel fijn om te weten dat ik gemist wordt!! Nog vier weken en dan kom ik weer gezellig over de vloer!!
Zo dat was de post voor vandaag!! :) De muur wordt steeds voller echt leuk!

Donderdag 26 maart
Deze dag start op stage de dag met het Nederlandse deel van het volkslied. Elke keer wordt dit afgewisseld met het Surinaamse deel van het volkslied. Maar door het vele slechte weer waardoor ze het dus niet elke ochtend zingen hebben we deze nog niet zo vaak gehoord.
Vandaag komt Ellen ook nog even op bezoek op stage voor Maaike en een gesprek met directrice. Die was toen ze vorige week bij mij kwam ziek. Ook de directrice is tevreden over ons en wil graag aan Ellen alles vertellen over de school. Echt ze zijn zo trots hier!
Na stage ben ik met Maaike nog weer even mee geweest naar het ziekenhuis om bloed te prikken, de laatste keer!! Wat is ze blij! Na het bloedprikken ons zelf getrakteerd op een lekker broodje bij Zus en Zo. Een broodje Pom, echt Surinaams heel lekker!
Toen Maaike en ik thuis kwamen ben ik nog even op bed gaan liggen. Was echt zo moe dus heb heerlijk geslapen tot dat de telefoon van Maaike ging. Ik schrok me echt kapot en stond echt binnen no time naast mijn bed. Was even helemaal in de war en dacht dat ik naar stage moest en me had verslapen! Gelukkig niks aan de hand en ben ik nog maar even bezig geweest voor school.
Tegen kwart over vijf werden Maaike, Marlon, Marjorie en ik opgehaald door de taxi en gingen we naar Nellie. Een Surinaamse vrouw waar je sieraden kan maken! Echt super leuk. Ze heeft echt buiten allemaal bakken en binnen allemaal bakjes en doosjes vol met kralen staan. Dus eerst als ekster de bakken en doosjes doorzocht naar mooie kralen. Uiteindelijk had ik een mooie bak vol en kon ik aan de slag met de eerste armband. Ik heb drie armbanden gemaakt en de volgende keer (ja ga er nog wel een keer heen!! ) ga ik ook maar oorbellen of een ketting maken! Echt zo leuk! (Ellen dit was ook echt iets voor jou geweest)
De avond verder gevuld met het kijken van Friends afleveringen, want we (Maaike en ik) moeten wakker blijven! We gaan vanavond weer op stap naar de Havana (de ander meiden gaan ook mee). Tegen kwart voor 12 waren we daar en hebben we eerst nog salsa en andere dansen gekeken en daarna zelf de voetjes weer van de vloer! De docenten waren er ook dus dat was wel gezellig. Voor hun ook een soort van afsluiting, want zaterdag gaan ze alweer naar huis. Tegen half 3 waren we weer thuis. Iets eerder naar huis gegaan met Maaike, want morgen moeten we nog een dagje naar stage. We zijn volgende week een dag vrij, dus moeten we morgen. Om half 7 gaat de wekker dus een kort nachtje!

Vrijdag 27 maart
Na een kort nachtje van 4 uurtjes kon ik me bedje weer uit! Pfff wel vermoeiend, maar eenmaal eruit gaat het goed. Voel me best fit, hopelijk blijft dit de hele dag zo. Op stage heb ik eigenlijk wel een succesvol dagje. De kinderen zijn echt goed bezig en met sommige kinderen maak ik oefeningen die ook in de klas worden uitgevoerd. Dit gaat nog wel heel langzaam, maar het lukt!
Die dag ook nog een gesprek gehad met directrice. Ze heeft ons uitgenodigd om maandag mee te gaan met de vierde klas (groep 6). Zij gaan voor aardrijkskunde een dagje erop uit! N wij mogen mee. Dus ben benieuwd hoe dat gaat worden. Ze heeft ons wel het één en ander uitgelegd, maar ook wij weten echt niet alles of nouja eigenlijk bijna niks van de Surinaamse natuur. Maar dat gaat maandag vast helemaal goed komen.
Die avond zijn we weer uit eten geweest en dit keer met de alle meiden van de KPZ (onze school) en Ellen de leerkracht. Zij gaat morgen weer naar huis en we wilden wel een afscheidsetentje. Dit maal bij Dumpling. Had ik nog niet gegeten. Was echt heel leuk! Een soort Chinees restaurantje, waarbij je allemaal verschillende gerechtjes kon kiezen en van alles kon proeven en eten. Heerlijke satéstokjes, mini loempia’s, groente, scampi’s, gevulde champignons echt heerlijk!!! Moet straks wel weer afkicken hoor en wennen aan het Nederlandse eten, maar dat gaat met vast wel weer heerlijk smaken ;)
Na afloop nog even bij La caff een borrel wezen drinken. Een heerlijke cocktail en voor het eerst zagen we hier een hoop Nederlandse mannen. Wij hadden echt zo iets waar komen die vandaan. Echt met bosjes tegelijk kwamen ze aanlopen, schijnt dat ze van de marine waren en hier in training zijn en nu een vrij weekend hadden. Achjah even het gevoel weer in Nederland te zijn!

Zaterdag 28 maart
Een heerlijke dag, eigenlijk is het de hele week al lekker weer, maar vandaag gaan we fietsen. Een fietstocht naar de Hindoestaanse beeldentuin. We, Maaike, Diewer, Suzanne, Marlon en ik willen toch meer zien dan alleen Paramaribo hoor. De zon scheen heerlijk en een lekker briesje. Ideaal om te verkleuren, dus goed smeren. Na een uurtje fietsen kwamen we bij de Hindoestaanse beeldentuin aan. Dit ligt aan de Atlantische Oceaan dus hebben we die ook gelijk gezien. Helaas kan je hier niet zwemmen geen strand en het ziet er niet echt aantrekkelijk uit. Eerst maar even de beelden bewonderen. Sommigen zijn echt megagroot en de beelden hebben allemaal een betekenis. Helaas was er niemand die ons hier iets over kon vertellen dus hebben we zelf, maar even rond gekeken. Ik wist wel het één en ander af van het geloof en kon sommige beelden ook wel herkennen. Dus dat scheelt wel. School heeft met toch nog wat bijgebracht. ;)
Ook nog even genoten van het mooie uitzicht en toen weer terug naar huis. Want om half vier worden Maaike, Diewer, Suzanne en ik verwacht bij de Hammam. De fietstocht terug was erg warm en het smeren met zonnebrand hielp niet echt. Ben toch nog weer een beetje verbrand. Trekt vast wel weer weg en komt er hopelijk gauw een mooi bruin kleurtje.
Tegen half 3 waren we thuis gauw even een koude douche genomen en toen met de taxi naar de Hammam. Een heerlijk Turks bad en beautycentrum. Waar we ons heerlijk laten verwennen!! Eerst krijgen we fantastische roze crogs aan. Staat ons echt beeldig in combinatie met bikini hahaha. Eerst een lekkere douche en daarna moeten we een klein half uurtje zwemmen. Het is nu al heerlijk genieten!!! Uit het zwembad eerst weer douchen en krijgen we een heerlijk glaasje water om zo lekker te gaan zweten in het Turks Stoombad. Krijg eindelijk het idee dat ik nu een keer echt schoon ga worden. Want van de douche in ons huis heb ik niet idee dat ik echt super schoon wordt. Komt misschien ook wel door het koude water.
Twintig minuutjes vertoeven in het Stoombad en daarna weer een douche. Dan komen we de Hammam binnen en mogen we plaatsnemen op een stenen tafel (plateau). Hier worden we eerst gescrubt en steeds afgespoeld met warm water. Dat warme water is echt super fijn. Na het scrubben wacht ons een heerlijke massage. Echt na zo’n dag als dit hebben we dat verdiend!! Die massage is echt zo fijn, jammer dat het afgelopen is. Ik wordt gebracht naar een ligstoel waar een heerlijk kopje groene thee en een kaneelkoekje liggen te wachten. Dar kunnen we nog even nagenieten van ons heerlijk relaxte middagje. Ik ben weer helemaal ontspannen en kan er weer vol tegenaan. Er wacht ons nog één ding een heerlijke warme douche. Echt ik heb genoten van deze middag en voel me weer helemaal schoon en fit! Daarna gaan we nog lekker uit eten met z’n vieren. Ja, alweer en dat mag hier ook! :) Bij Zus en Zo had ik een heerlijke pasta en hebben we de avond gezellig afgesloten. We wilden eerst nog ergens een lekkere cocktail drinken, maar met het vooruitzicht dat we morgen om 6 uur ons bedje uit moeten doen we dat toch maar niet.


Zondag 29 maart
Zoals ik al vertelde om 6 uur moeten we ons bedje weer uit. De wekker gaat, nee hé niet nu al. Maar we hebben iets leuks en bijzonders in het vooruitzicht. We, Suzanne, Tina, Maaike en ik gaan naar de vogeltjesmarkt.
Om half 7 zouden we worden opgehaald, maar dit is iets verlaat en wordt 7 uur.
Hier in Suriname hebben heel veel mensen een vogeltje in een kooitje. Daarmee lopen ze over straat, gaat mee op de scooter, in auto, mee naar de winkel, naar het zwembad. Echt je kunt het zo gek niet bedenken en je ziet een Surinamer met een vogeltje. Die vogeltjes zijn heel bijzonder en zijn als ze goed kunnen fluiten erg prijzig. Op zondag morgen is er bij het onafhankelijkheidsplein een vogeltjesmarkt. Dan komen er heel veel mensen samen met hun vogeltje en houden ze een wedstrijd. Dus wij vanmorgen daar na toe om te kijken. Wil het toch wel een keertje zien.
Bij die wedstrijd fluiten er twee vogeltjes tegen elkaar. En als ze een bepaald geluid maken wordt dat geturfd en wie het meest aantal punten heeft, heeft gewonnen en moet weer tegen een andere winnaar fluiten. Dit wordt dan een half uur lang gedaan. Wel bijzonder om te zien hoor. Op het onafhankelijkheidsplein hangen dan echt weet ik hoeveel kooitjes aan een paaltje te wachten tot ze aan de beurt zijn. En als ze heel goed zijn, zijn ze echt duur!
Tegen acht uur hebben we het wel gezien en gaan we naar Tangelo’s om daar even iets te drinken en iets te eten. Daarna nemen we een taxi naar huis en duik ik lekker me bed weer in om nog even tot 12 uur te kunnen slapen. De rest van de zondag houd ik me bezig met school en rustig aan doen!

Liefs Madelon


  • 29 Maart 2009 - 20:05

    Papa:

    Meid wat is het toch super om je verhalen te lezen.
    Dan zal het straks wel weer wennen zijn dat je niet zo vaak buiten de deur eet.
    Nog veel plezier de komende weken.

  • 29 Maart 2009 - 20:36

    Mama:

    Hoi Madelon
    Fijn dat jullie weer samen kunnen genieten van alle mooie dingen daar. En super dat het op stage zo goed gaat.
    Maak er nog een paar mooie weken van.

    liefs dikke kus mama

  • 30 Maart 2009 - 06:23

    Ellen:

    Hoi meisje! Heel leuk om weer te lezen dat alles weer goed gaat en jullie zulke leuke dingen doen! Geniet er nog maar lekker even van! Dikke kus Ellen

  • 30 Maart 2009 - 07:21

    Daan & Suus, Kids:

    Hey Madelon,
    Dat waren weer leuke verhalen om te lezen.
    Dat wordt straks wel afkicken met al dat lekkere eten daar. Hier is alles goed. Tof dat de stage super gaat. Maak er nog een aantal leuke weken van met de meiden (boys?).

    Groetjes van Daniël en Suzanne, Marit en Anniek

  • 30 Maart 2009 - 09:37

    Francis:

    JA JA dat gaat lekker met jou in SURINAME
    kom je nog wel weer terug naar NL ha ha
    liefs Fran en de boy's

  • 31 Maart 2009 - 16:47

    Japie:

    jeetje ik moet er wel egt voor gaan zitten hoor haha
    maar leuk datje t zo naarje zin hebt en gewoon zo btje eleke dag uit eten gaat lijkt mij ook wel wat haha
    tot gauw lonnie en enjoy nog maar ffies ;)

    kuszz japie

  • 31 Maart 2009 - 21:13

    Stal Den Hemel:

    He Madelon je wordt al een echte surinamnees, weinig werken en heel veel eten :) geintje kben gewoon jaloers op zo'n avontuur. Hou vol, neem t pindasauce recept mede voor op ponykamp. Rust nu vast goed uit, want dat wordt een nog veel heftiger week !

  • 01 April 2009 - 12:01

    Helma:

    He die madelon.
    Lees je uitgebreide verhalen niet elke dag , maar blijf wel op de hoogte.
    Op het moment is het wat rustig bij ons maar de drukke tijden gaan binnenkort wel weer komen.
    Natuurlijk zien wij er naar uit dat je gauw weer bij ons komt.
    Geniet nog even van je stage , probeer zo veel mogelijk op je site te kijken en op de hyves natuurlijk.

    Heb je de dorpszicht Hyves al toegevoegd.
    Tot gauw.

    groetjes Helma

  • 02 April 2009 - 09:43

    Jeroen:

    hoi hoi madelon

    wat een lang verhaal weer ik wou eventjes snel kijken hoe het met madelon gaat. maar ik moest eerst er eventjes voor gaan zitten.
    het zal straks wel wennen voor je worden als je steeds niet uit eten gaat.
    veel plezier nog
    en geniet er nog van want het is zo voorbij

    groetjes jeroen

  • 02 April 2009 - 11:10

    Tinus (neefje):

    Pffff.

    geniet er nog maar ffies van daaro.
    Vind het fijn te lezen dat het goed met je gaat. maar zal blij zijn als je weer terug bent.

    Meissie een woord GENIETEN

  • 02 April 2009 - 19:54

    Lau, Anita En Remco:

    O, Madelon, feestbeest!! Dat wordt echt afkicken straks!! Lijkt mij ook wel wat zo'n verwenmiddagje trouwens.

  • 03 April 2009 - 19:11

    Natasja & Co:

    Tjee, wat een lang verhaaaaaaaaaal!!!!
    Nog effe genieten en dan weer lekker terugvliegen naar Nederland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Madelon

Actief sinds 22 Dec. 2008
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 61088

Voorgaande reizen:

20 Januari 2009 - 26 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: