De eerste stage dagen..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu De eerste stage dagen..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon - WaarBenJij.nu

De eerste stage dagen.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Madelon

11 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Maandag 9 en dinsdag 10 februari

Maandagochtend begon het al vroeg. Om kwart over 6 ging de wekker en om kwart over 7 zaten we op onze fiets richting onze stageschool. De fietstocht van een kwartiertje is al een hele tocht. Als fietser is het hier niet echt veilig op de weg. Je moet goed uitkijken dat je niet wordt geschept door een vlak langs rijdende auto/busje/bromfietser. En je moet er ook nog rekening mee houden dat je links moet fietsen!! Maar we zijn veilig aangekomen op stage hoor!
Een eerste kennismaking gehad met de directrice, onderhoofd van de school en de leerkrachten.
Deze ochtend, de lessen zijn van 8 uur tot kwart voor 1, heb ik gekeken/geobserveerd in de tweede klas (groep 4). Het onderwijs is echt heel anders dan wat we gewend zijn in Nederland. De leerkracht is veel directer en heeft meer afstand van de leerlingen, wat natuurlijk niet verkeerd is, maar voor ons is dit anders.
In de klas zag ik al veel leerlingen die moeite hebben om hun werk af te krijgen en dit verschilt per vakgebied (rekenen, taal, lezen, schrijven)
Op deze school krijgen de leerlingen al extra begeleiding hiervoor (Remedial Teaching). De leerlingen gaan dan de klas uit en naar een ander lokaal. Hier is dan een leerkracht die de leerlingen hulp biedt bij de verschillende vakgebieden.
Dit wordt ook de taak van Maaike en mij. We krijgen allebei een aantal kinderen die we moeten begeleiden, dit kan individueel zijn of in een klein groepje.
Dinsdag hebben we gewisseld van klas en heb ik geobserveerd in de eerste klas (groep 3) en ook even goed gesnuffeld in het RT-lokaal om te kijken welke materialen er zijn en of we daar op voort kunnen bouwen. Het valt ons echt nog mee er zijn best veel materialen. Wel allemaal verouderd, maar ze doen hun best om er nieuwe dingen aan toe te voegen.


Verder hebben we deze dagen ook lekker geshopt. Beide middagen zijn we de stad in geweest om het één en ander te kopen. Ik had een Surinaamse simkaart nodig en een hangmat. Dit weekend gaan we namelijk op trip naar Brownsberg in de binnenlanden en moeten we overnachten in een hangmat. Hoe me dat gaat bevallen zal ik wel vertellen in mijn volgende bericht!! Want dat zal wat worden hahaha....
Thuis erachter gekomen dat me simkaart niet in mijn telefoon kan duss....nog een nieuwe telefoon nodig...
Ook hebben we heerlijk rond gelopen op de grote markt. Deze is overdekt en er zijn allemaal kraampjes met groente, fruit, kruiden enz. Erg lekker allemaal. We gaan hier denk ik nog wel vaker heen om het één en ander te kopen.
Bij het shoppen zijn we ook nog heerlijk verrast door een aantal geweldige regenbuien. Tja dit houdt ook nog wel even aan..helaas...Maar dinsdag hebben we wel voor het eerst de opkomende zon gezien en die heeft zich toch de hele ochtend wel laten zien. Hopelijk gaat dit zich de komende dagen verder uitbreiden tot hele dagen, zodat we ook een beetje kunnen werken aan het bruinen van onze huid. Want als bakra�s (blanke Nederlanders) val je hier wel op hoor!!


Woensdag 11 februari
Vanmorgen begon de fietstocht met een regenbui, maar daarna hebben we de zon gezien. Heerlijk!!
Vandaag was de directrice ook aanwezig op onze school en konden we afspraken gaan maken rondom onze inzet op de school. Zoals al verteld, Maaike gaan en ik gaan de leerlingen begeleiden die een leerachterstand hebben op gelopen.
Vanmorgen eerst de handelingsplannen van de vorige stagiaires doorgenomen. Ja Rianne je verslag ligt er nog en dat is heel erg handig!!! :)
Daarna een planning gemaakt wanneer we wat gaan en doen en een verdeling van de kinderen. We krijgen allebei een aantal leerlingen om te begeleiden. Morgen gaan voor het eerst echt kennismaken met die leerlingen. We hebben dan een kennismakingsgesprek en we nemen wat toetsjes af zodat we kunnen zien waar ze zijn en op welk niveau wij ze kunnen gaan begeleiden. Heb er heel veel zin in om daar mee te beginnen, want daar gaat het natuurlijk allemaal om!!

Op naar het volgende verhaal!!

Ps. 1 Ik heb al een heleboel kaarten aan mijn muur hangen, maar die heb ik allemaal meegenomen vanuit Nederland. Een kaartje hier ontvangen kan natuurlijk ook :)
Mijn adres:
Madelon Dijkman
Van Idsingastraat 116
Paramaribo, Suriname

(ze hebben hier geen postcode)

Ps 2. Bedankt voor alle lieve berichtjes!! Blijven sturen hoor, want dat vrolijkt me alleen maar op!! :) Niet dat ik niet vrolijk ben hoor!!

Ps. 3. Ik ga proberen er foto�s op te zetten, maar het internet is nog al traag!!
Remco: Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Heb je een leuke verjaardag gehad?? Lekkere taart en leuke cadeautjes gehad?? Een hele dikke kus en knuffel van je liefste nicht!!

Ps. 4. ohja nog ff over het huis....tja we leven als studenten he. Dat zal wel genoeg zeggen....De douche is heeeel erg koud...ma dat is overal zo en verder overleven we het wel...heb nu me eerste was in de wasmachine zitten hopelijk komt dat er schoon uit....dat is nog even afwachten....
Verder moeten we er goed opletten dat alles op slot gaat...want je weet het maar nooit!!
Dit was mijn laatste ps.je.....na het weekend zal ik weer een nieuw bericht plaatsen over mijn belevenissen in de binnenlanden....

Een hele dikke kus!!!



  • 11 Februari 2009 - 18:36

    Petrus:

    Een bescheiden groet vanuit stal de hemel. Het is hier erg mooi weer, we kunnen des avonds alweer lekker buiten zitten, en fietsen naar het werk is relaxed, behalve bie de rotonde bie de welkoop want doar is t altied spiegelglad. Heel veel fun aldaar tot binnekort, groetn aan Gerda. ps wat doet de sinaasappelsprijs aldaar? wellicht een partijtje mede nemen voor volgend jaar actie.

  • 11 Februari 2009 - 18:54

    Lisanne:

    Hee Madelon...

    Eindelijk zit je in Suriname. Het heeft even geduurd, maar dat maar snel vergeten en vooruit kijken...:)! 't is erg leuk om te lezen hoe het er daar allemaal aan toe gaat. Geniet er vooral van & ik kijk uit naar het volgende verhaal...;)!!

    Liefsxx Lisanne

  • 11 Februari 2009 - 19:57

    Rianne (Pabo):

    Toevallig belande ik op je site vanavond. En nog een verwijzing naar mij ook. Wat leuk om te lezen allemaal! Ik krijg heimwee als ik jullie en de school zo zie. Gelukkig kunnen jullie wat met de handelingsplannen! Geniet ervan, heel veel plezier en succes daar! En ach... het regenseizoen verdwijnt vanzelf! Tegen die tijd ben je blij met een buitje, moet je maar denken.
    Ga zeker af en toe jullie site bezoeken zodat ik een beetje mee kan genieten van jullie stage daar!

    Groetjes Rianne

  • 11 Februari 2009 - 20:37

    Rianne:

    Madelon!

    Je bent er gewoon "al" Is het allemaal toch nog een beetje goed gekomen.. Je eerst dagen zitten er al op en wat heb je veel gedaan zeg! Fijn dat je je adres er op hebt staan want ik had nog een kaart gekocht om je een goede reis te wensen, is nu natuurlijk niet meer nodig, maar je krijgt hem alsnog hoor! Heel veel plezier dit weekend.. en ik kijk uit naar je volgende verhaal.. en een borrel haha!

    Veel Liefs Rianne

  • 12 Februari 2009 - 06:18

    Steven En Karin:

    Hey Meis,

    Echt leuk om te lezen joh. Je schrijft het echt leuk!!!

    Wel jammer dat het weer wat minder is...ma na regen komt zonneschijn hé?!

    Heel veel succes nog en we gaan je zeker verder volgen.

    Liefs Steven en Karin


  • 12 Februari 2009 - 06:46

    Brigit :

    hee Madelon,
    veel plezier dit weekend
    de kroeg word erg mooi ,
    nog wel erg stoffig.
    leuk dat je een adres hebt.
    knuffel van ons

  • 12 Februari 2009 - 09:58

    Martijn D.:

    Jezus in Nederland is het nog beter weer ;)

    We houden je in de gaten.

    XXXX

  • 13 Februari 2009 - 09:42

    Martijn D.:

    En al beter weer?? hier is het nu ook aan het baggeren. Nog 8 dagen en dan hebben we weer een feestje in vaassen. Hoe was het gister avond dan beetje gezellig>?>?>

    greetz

  • 13 Februari 2009 - 09:52

    Lau, Anita En Remco:

    Hoi Madelon,
    Klinkt leuk hoor zoals je het allemaal verteld. Straks kom je helemaal niet meer terug, zo goed bevalt het je daar. Is je was nog schoon geworden. Ja, ja het valt niet mee zo op jezelf(hi,hi). Maak er een leuke tijd van daar.
    Super dat je aan je kleine neefje hebt gedacht. Heb je dikke kus en knuffel net overgebracht en hij was er erg blij mee. Morgen vieren we zijn verjaardag omdat hij ziek was, dus een leuk feestje zal hij morgen nog wel krijgen.

  • 13 Februari 2009 - 16:28

    Diny:

    Hoi Madelon,

    Leuk om te lezen hoe het daar met je gaat en waar je mee bezig bent.
    We wensen je erg veel succes en vooral heel veel plezier.
    We gaan je stage volgen.

    groetjes Leo, Diny, Remco-Angelique en Michel-Sharon

  • 16 Februari 2009 - 21:20

    Monique:

    hee madelon,
    fijn dat je het leuk hebt. En naar regen komt zonneschijn is het niet?

    Ik blijf je volgen!
    xx

  • 23 Februari 2010 - 14:23

    Madelon Dijkman:

    Af en toe google ik op mijn eigen naam. Hoe gek het is om iemand tegen te komen met exact dezelfde naam. Je reis naar Suriname ziet er leuk uit. Ikzelf ben ooit 3 maanden naar Curacao geweest om les te geven. Dat was ook erg leuk.

    Het ga je goed Madelon Dijkman

    Groeten Madelon Dijkman
    mgdijkman@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Madelon

Actief sinds 22 Dec. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 61116

Voorgaande reizen:

20 Januari 2009 - 26 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: